4-2-1-Snap

Moeilijkheidsgraad facilitator

Moeilijkheidsgraad deelnemer

Benodigde tijd

12 minuten

English version on LinkedIn.

 

4-2-1-Snap (in het Nederlands 1-2-4-Knip) is een krachtig hulpmiddel om persoonlijke inzichten te versterken en te verankeren, met behulp van de groep. In tegenstelling tot 1-2-4-All, dat zich richt op het onthullen van de belangrijkste ideeën binnen een groep, helpt 4-2-1-Snap elke individuele deelnemer om tot hun meest waardevolle inzichten te komen.

 

Aangezien we allemaal verschillende ervaringen en overtuigingen hebben, interpreteren we informatie op onze eigen manier. Dit geldt bijvoorbeeld voor een gezamenlijke beslissing, de collectieve resultaten van een vergadering of een presentatie. 4-2-1-Snap stelt deelnemers in staat om inzichten van anderen te verzamelen, de informatie te laten bezinken en de meest betekenisvolle punten te onthouden.

Let every individual participant identify their most important insights, but with help from the group.

Hoe 4-2-1-Snap te faciliteren

Bepaal vooraf het onderwerp van reflectie voor de groep. Dit kunnen inzichten, resultaten, maatregelen, indrukken, ervaringen of bevindingen zijn, of een combinatie hiervan. Het kan betrekking hebben op een rapport, presentatie, discussie, workshopuitkomsten, sprint, training, conferentie, noem maar op!

 

Stap ‘4’ in kwartetten (4 minuten)

Vorm groepen van vier en deel de belangrijkste inzichten, resultaten, maatregelen of indrukken over het onderwerp. Doe dit in een hoog tempo door elkaar aan te vullen met de woorden: “Ja precies, en ook…”

Stap ‘2’ in paren (4 minuten)

Splits de groep op in tweetallen en bespreek welke inzichten uit de vorige stap het meest opvielen en welke het meest resoneren.

Stap ‘1’ individueel (1 minuut)

Pak een stoel en reflecteer in stilte. Wat is het belangrijkste inzicht voor jou? Wat wil je onthouden? Wat zou een eerste stap kunnen zijn die je zelf kunt zetten?

Stap ‘Snap’ (2 minuten)

Sluit je ogen. Als je hebt besloten om actie te ondernemen, visualiseer dan die situatie. Waar ben je? Wie is erbij? Met wie spreek je? Hoe ziet die plek eruit? Houd dit beeld voor je.

Na een kort moment tel je samen met de groep af van 3,2,1 en eindig je met een collectieve vingerknip. Zeg: “Dit ga je niet meer vergeten.”

De voordelen van 4-2-1-Snap

  • Diversiteit aan perspectieven: Benut de collectieve intelligentie van de groep door verschillende standpunten te integreren, wat leidt tot rijkere discussies en scherpere individuele inzichten.
  • Creativiteitsboost: Het delen van ideeën vanuit verschillende perspectieven stimuleert creativiteit en leidt tot innovatievere persoonlijke vervolgstappen.
  • Flexibiliteit: Kan worden aangepast voor diverse doeleinden, van het reflecteren op een rapport, presentatie of discussie tot het evalueren van een sprint, training of conferentie, in verschillende contexten.
  • Spontane expressie: De snelle manier van delen in groepen van vier moedigt deelnemers aan om direct inzichten te uiten die spontaan bij ze opkomen.

Toepassingen en tweaks van 4-2-1-Snap

  • Gemakkelijk te integreren: Past naadloos in elk type vergadering en elke context, van de boardroom tot een informele bijeenkomst op de werkvloer. Let er wel op dat de groep open staat voor reflectie met gesloten ogen.
  • Als vervolg op een andere Liberating Structure: 4-2-1-Snap is een krachtige manier om te reflecteren op collectieve uitkomsten van actiegerichte Liberating Structures, zoals 15% Solutions, What So What Now What, Ecocycle Planning en Integrated~Autonomy.
  • Retrospectives en evaluaties: Gebruik 4-2-1-Snap om verschillende perspectieven op een sprint, project of conferentie te verzamelen, alvorens deelnemers de kans te bieden kaas te maken van hun belangrijkste inzichten. Laat deelnemers vervolgens hun belangrijkste inzicht delen met de groep en volg op met een andere Liberating Structure.
  • Workshops en trainingen: Zorg ervoor dat deelnemers hun belangrijkste leerpunten onthouden door een sessie af te sluiten met 4-2-1-Snap.
  • Aanpassen aan groepsgrootte: Als het aantal deelnemers geen groepen van 4 toelaat, verander het dan in een 6-2-1, 6-3-1, 5-2-1 en/of 5-3-1.
  • Asynchrone voorbereiding: Laat deelnemers vooraf zelfstandig door een rapport, presentatie of workshopuitkomst gaan en plan een korte bijeenkomst specifiek om 4-2-1-Snap met de hele groep uit te voeren.
  • Integreer 15% Solutions: Om deelnemers echt in de actiemodus te krijgen, kan 15% Solutions dienen als een vervolg of zelfs als alternatief voor stap ‘1’.

Tips voor het faciliteren van 4-2-1-Snap

  • Stimuleer een positieve improv mindset: Zorg ervoor dat deelnemers in stap ‘4’ de “Ja precies, en ook”-structuur gebruiken om op een speelse wijze veel inzichten te genereren zonder in een “Ja maar”-discussie te belanden.
  • Focus op persoonlijke zingeving: Moedig deelnemers aan om te focussen op inzichten die voor hen persoonlijk het belangrijkst zijn en wat deze voor hen betekenen, in plaats van zich te richten op het verzamelen collectieve inzichten.
  • Zorg voor goede stille zelfreflectie: Zorg ervoor dat deelnemers echt de tijd nemen voor individuele reflectie. Deze stap is cruciaal om de belangrijkste inzichten in hun geheugen te verankeren.
  • Houd de uitleg kort: Vermijd dat je de stappen te veel toelicht. De eenvoud van 4-2-1-Snap betekent dat het snel uitgelegd moet worden, idealiter in minder tijd dan het kost om de oefening uit te voeren.
  • Leg uit per stap: Leg niet de hele oefening aan het begin uit, maar geef alleen een uitleg van de eerstvolgende stap. Dit voorkomt dat mensen naar de volgende stap haasten voordat de vorige is afgelopen.
  • Herhaal de uitnodiging: Start je uitleg met “Zodra ik klaar ben met uitleggen” en geef de opdracht tweemaal. Dit voorkomt dat deelnemers te snel in actie schieten zonder de opdracht goed te begrijpen.
  • Monitor de groepscadans: Zorg ervoor dat de groep als geheel overgaat naar de volgende stap om een mismatch in reflectie en aftellen te voorkomen.
  • Gebruik een geluidssignaal voor overgangen: Gebruik een bel of ander auditief signaal, zoals tingsha, om het begin van nieuwe rondes aan te kondigen. Dit helpt om de activiteit op koers te houden zonder te veel uitleg.
  • Moedig beweging aan: Start de activiteit staand, waarbij deelnemers door de ruimte lopen om een stoel te pakken voor de stille reflectie. Dit voegt energie toe aan het proces en houdt deelnemers betrokken.
  • Minimaal 4 deelnemers: Sla stap ‘2’ alleen over als er minder dan 4 deelnemers zijn, aangezien deze stap helpt om de eigen inzichten verder te verdiepen.
  • Tel samen af: Zorg ervoor dat deelnemers meedoen met het aftellen en begin opnieuw bij “vier” totdat de meeste deelnemers meedoen.
  • Tel vanaf drie: Om het deelnemers makkelijker te maken, start het aftellen vanaf “drie” in plaats van “vier”.

Meer informatie over 4-2-1-Snap en Liberating Structures

  • Omdat deze Liberating Structure gemakkelijk te faciliteren is, is het een kwestie van leren door te doen. Als je hulp nodig hebt om het in een grotere vergaderstructuur te integreren, help ik je graag met de voorbereiding en opzet ervan!
  • Als je nieuwsgierig bent naar Liberating Structures in het algemeen en de structuren zelf wilt ervaren, bekijk dan de Training pagina voor de mogelijkheden om hier meer over te leren. Een eenvoudige workshop is snel georganiseerd.
People performing 4-2-1-Snap.

Een paar citaten van deelnemers:

  • “Doordat in de individuele stap gevraagd werd een eerste actie te visualiseren, denk je na over een kleine stap die je direct al zou kunnen nemen, om je inzichten in de praktijk te brengen.”

  • “Ik werd met name getriggerd toen andere collega’s in de groepjes vertelden wat hen bijbleef. Dit bracht bij mij weer nieuwe dingen naar boven die interessant waren en goed om meteen te delen. Daarnaast hebben we in een kort tijdbestek veel met elkaar kunnen uitwisselen, wat erg efficiënt was.”

  • “Pas in de laatste stap, toen ik in mijn eentje ging reflecteren, kwam het belangrijkste inzicht. Ik denk dat ik, door terug te gaan naar het individu, nog één keer alles overziende, tot een andere keuze kwam. Wat ik best gek vind want die uitkomst hadden we niet besproken in stap ‘4’ en stap ‘2’. Escape from groupthink? Eigenlijk dus wel een fascinerend proces. Waar je bij 1-2-4-All naar consensus toe werkt, is het hier prima om te divergeren naar iets individueels. Dat voelt daarom nog wat gek, maar wel mooi.”

Deze structuur is ontwikkeld door Daniel Steinhöfer en is een van de vele die beschikbaar zijn in de Liberating Structures familie.
Liberating Structures is ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless.