1-2-4-ALL

Moeilijkheidsgraad facilitator

Moeilijkheidsgraad deelnemer

Benodigde tijd

12 minuten

1-2-4-All is de beroemdste en meest gebruikte microstructuur in de Liberating Structures familie, en dat is niet voor niets! Het stelt groepen van elke omvang in staat om binnen slechts 12 minuten resultaten te genereren, en zorgt ervoor dat elke deelnemer actief betrokken is en ideeën inbrengt in het proces. Goud!

Actively engage every single participant from the start of your meeting, training and presentation!

Hoe 1-2-4-All te faciliteren

Stap ‘1’ individueel (1 minuut)

Deelnemers beginnen met in stilte te reflecteren op een specifieke vraag of onderwerp. Deze stap stelt elke persoon in staat om onafhankelijk over het probleem na te denken en zijn eigen ideeën of oplossingen te vormen.

 

Stap ‘2’ in paren (2 minuten)

Vervolgens vormen de deelnemers paren om hun individuele reflecties te bespreken. Deze stap moedigt een diepere verkenning van ideeën aan, aangezien elke persoon zijn gedachten deelt en luistert naar het perspectief van zijn partner. Samen kunnen ze hun ideeën verder vormgeven en verfijnen, waarbij ze overeenkomsten en verschillen opmerken.

 

Stap ‘4’ in kwartetten (4 minuten)

De paren voegen zich vervolgens bij een ander paar en vormen groepen van vier. In deze stap delen de paren hun ideeën en ontwikkelen deze verder binnen het kwartet. Dit zorgt ervoor dat er een breder scala aan perspectieven ontstaat naarmate patronen en unieke inzichten worden geïdentificeerd.

 

Stap ‘All’ als groep (5 minuten)

Ten slotte komt de hele groep samen om belangrijke inzichten of ideeën te delen die uit de kwartetten naar voren kwamen. Individuen of vertegenwoordigers van elke groep kunnen delen wat opviel in hun discussies. Deze stap vergemakkelijkt het gezamenlijk leren, legt de diversiteit aan ideeën vast en creëert een gedeeld begrip onder alle deelnemers.

De voordelen van 1-2-4-All

  • Inclusiviteit: Zorgt ervoor dat de stem van elke deelnemer wordt gehoord, inclusief degenen die doorgaans meer introvert zijn. De stapsgewijze structuur minimaliseert de dominantie van discussies door luidere stemmen.
  • Meer deelname en betrokkenheid: Moedigt iedereen aan om bij te dragen, wat een gevoel van eigenaarschap over de resultaten bevordert.
  • Diversiteit aan perspectieven: Maakt gebruik van de collectieve intelligentie van de groep door een breed scala aan standpunten te integreren, wat leidt tot rijkere discussies en uitgebreidere oplossingen.
  • Creativiteitsboost: Het proces van het delen en ontwikkelen van ideeën via verschillende perspectieven wekt creativiteit op, wat leidt tot innovatieve en goed afgeronde oplossingen.
  • Verbeterde besluitvorming: Door een breed spectrum aan ideeën en perspectieven te overwegen, maakt de methode beter geïnformeerde en evenwichtigere beslissingen mogelijk.
  • Efficiënt gebruik van tijd: Korte timeboxes in het proces houden discussies gefocust en productief, waardoor het ideaal is voor snelle, effectieve brainstormsessies.
  • Flexibiliteit: Kan worden aangepast voor verschillende doeleinden, van probleemoplossing en het genereren van ideeën tot het verzamelen van feedback en besluitvorming, in verschillende omgevingen.
  • Verbeterde teamcohesie: Het collaboratieve karakter van het proces versterkt vertrouwen, verstandhouding en het vermogen om effectief samen te werken.
  • Creëert veiligheid: De structuur vermindert machtsverschillen en bevordert een inclusieve en open omgeving waarin alle deelnemers zich op hun gemak voelen om hun ideeën te uiten.
  • Bouwt consensus: Leidt de groep op natuurlijke wijze naar gedeeld begrip en consensus, waardoor een gevoel van eenheid en collectieve richting ontstaat.
  • Perfecte ijsbreker: Is met name handig voor grotere groepen en stelt zelfs de meest verlegen deelnemers in staat om bij te dragen, waardoor het een effectief hulpmiddel is om het ijs te breken in vergaderingen of workshops.

Toepassingen en tweaks van 1-2-4-All

  • Gemakkelijk te integreren: Past moeizaam in elk type vergadering en elke context, van de boardroom kraker tot de ad hoc bijeenkomst op de werkvloer.
  • Kickstarter voor online vergaderingen: Start met 1-2-4-All om iedereen actief te betrekken die denkt te kunnen deelnemen als inactieve luisteraar.
  • Overwin weerstand om mee te doen: De individuele reflectie, gevolgd door het delen van ideeën met een andere deelnemer, is perfect om mensen te activeren die de neiging hebben om zich in een hoekje te verstoppen wanneer een vraag aan een groep wordt gesteld. Na één ronde weten mensen dat ze in stap ‘1’ serieus moeten nadenken, om te voorkomen dat ze met lege handen staan wanneer ze een paar vormen in stap ‘2’.
  • Meerdere uitdagingen tegelijkertijd verkennen: In complexere scenario’s kan het 1-2-4-proces parallel worden uitgevoerd in subgroepen, waarbij elke groep zich richt op een andere uitdaging of onderwerp.
  • Retrospectives en evaluaties: Voer meerdere rondes uit om de belangrijkste uitdagingen te verzamelen en brainstorm vervolgens over verbeterideeën, eventueel in subgroepen die zich elk richten op een andere uitdagingen.
  • Workshops en trainingen: Verbeter de leerervaring en de betrokkenheid door iedereen te activeren bij discussies en het genereren van ideeën.
  • Flexibele timeboxing: In plaats van elke stap strikt te timen, geef je deelnemers een totale timebox (bijv. 10 minuten) en laat je ze het 1-2-4-proces zelf beheren. Deze aanpak bevordert autonomie en resulteert vaak in een natuurlijker verloop.
  • Pas stappen of groepsgrootte aan: Wanneer het aantal deelnemers of de beschikbare tijd daarom vraagt, verander je het in een 1-2-All, 1-3-All, sla je de ‘All’-stap helemaal over of doe je zelfs een 1-2-4-8 met consensus in gedachten.
  • Breid uit met extra stappen: Wanneer de tijd het toelaat, herhaal je het 1-2-4-All-proces om diepere reflecties of meer verfijnde resultaten mogelijk te maken, of ga los met een 1-2-4-2-1-All.
  • Asynchrone voorbereiding: Plan een vergadering voor de ‘All’-stap, maar laat deelnemers zelf stap ‘1’ en ‘2’ organiseren als voorbereiding op de ‘All’-vergadering.
  • Geschikt voor remote sessies: Zie dit blog van Marie Dubost.

Tips voor het faciliteren van 1-2-4-All

  • Houd de uitleg kort: Vermijd dat je de stappen te veel toelicht. De eenvoud van 1-2-4-All betekent dat het snel uitgelegd moet worden, idealiter in minder tijd dan het kost om de oefening uit te voeren.
  • Leg uit per stap: Leg niet de hele oefening aan het begin uit, maar geef alleen een uitleg van de eerstvolgende stap. Dit voorkomt dat mensen naar de volgende stap haasten voordat de vorige is afgelopen.
  • De eerste keer iets langer: Laat de groep wennen aan het hoge tempo door de eerste keer 2 minuten te nemen voor stap ‘1’ en benoem dit na deze stap.
  • Monitor de groepscadans: Zorg ervoor dat de groep als geheel naar de volgende stap overgaat om een mismatch te voorkomen bij het samenvoegen in paren en kwartetten.
  • Gebruik een geluid voor overgangen: Gebruik een bel of ander auditief signaal, zoals tingsha, om het begin van nieuwe rondes aan te kondigen. Dit helpt om de activiteit op het goede spoor te houden zonder te veel uit te leggen.
  • Moedig beweging aan: Voer de activiteit staand uit, waarbij deelnemers door de kamer lopen om paren en kwartetten te vormen. Dit voegt energie toe aan het proces en houdt deelnemers betrokken.
  • Zorg voor goede stille zelfreflectie: Zorg ervoor dat deelnemers de tijd nemen voor individuele reflectie voordat ze overgaan in paren. Deze stap is cruciaal voor het genereren van doordachte en diverse ideeën.
  • Sla stap ‘2’ niet over: Discussies in paren bieden een veilige ruimte voor deelnemers om hun gedachten te verwoorden en te verfijnen, voordat het in een grotere groep wordt besproken. Deze stap is essentieel om betere ideeën uit meer mensen te halen.
  • Sta groepsautonomie toe: Als er meerdere rondes worden uitgevoerd, laat de groep dan zelf de 1-2-4 stappen uitzoeken na een oefenronde. Dit vergroot de betrokkenheid en het eigenaarschap van het proces.
  • Beperk het delen in grote groepen: Beperk tijdens de ‘All’ stap het aantal gedeelde ideeën tot 3 of 4 om in grote groepen de discussie gericht en beknopt te houden.
  • Gebruik sticky notes in stappen ‘2’ en ‘4’: Moedig deelnemers aan om belangrijke ideeën of inzichten op sticky notes te schrijven tijdens de discussies in paren en kwartetten. Dit helpt om gedachten visueel vast te leggen en te organiseren.
  • Registreer inzichten visueel: Terwijl groepen hun ideeën delen in de ‘All’ stap, maak je een grafische weergave van de opkomende inzichten. Visuele documentatie helpt bij het volgen van ideeën en patronen.
  • Leg het doel van timeboxing uit: Leg aan het eind uit dat bewust korte timeboxes worden toegepast om een gevoel van urgentie te creëren, waardoor we alleen de belangrijkste zaken verwerken en alle ruis achterwege wordt gelaten.
  • Volg op met een andere Liberating Structure: Aan het einde van 1-2-4-All is er nog geen laatste beslissingsmoment geweest. Volg daarom het proces op met andere Liberating Structures om ideeën collectief te prioriteren en te selecteren.

Meer informatie over 1-2-4-All en Liberating Structures

  • Omdat deze Liberating Structure echt gemakkelijk te faciliteren is, is het een kwestie van leren door te doen. Als je hulp nodig hebt om het in een grotere vergaderstructuur te integreren, help ik je graag met de voorbereiding en opzet ervan!
  • Als je nieuwsgierig bent naar Liberating Structures in het algemeen en de structuren zelf wilt ervaren, bekijk dan de Training pagina voor de mogelijkheden om hier meer over te leren. Een eenvoudige workshop is snel georganiseerd.

Deze structuur is een van de vele die beschikbaar zijn in de Liberating Structures familie.
Liberating Structures is ontwikkeld door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless.